Infolinia ogólnopolska:

222 502 888; 730 224 467

Dołącz do nas:

Zamów kontakt

Zdrowa dieta

Pięć porcji warzyw i owoców dla każdego

Chociaż temat wydaje się mało poważny, warto się nim zająć i pamiętać o fakcie, że każdego dnia powinno towarzyszyć nam pięć porcji warzyw i owoców.

Najlepiej surowych, nieprzetworzonych – tutaj doskonale sprawdzą się również soki, przeciery czy różnego rodzaju smoothies. Dostępne obecnie na rynku sokowirówki czy wyciskarki soków pozwalają na wydobycie z owoców i warzyw tego, co najlepsze, pozostawiając pełnię smaku oraz składników odżywczych w tak przygotowanych napojach. Owoce i warzywa warto też dodawać do śniadania czy kolacji na surowo, w formie sałatek, surówek, a jako pierwsze danie obiadowe przygotować zupę. Wszystkie te zabiegi sprawią, że naszemu organizmowi na pewno nie zabraknie niezbędnych do prawidłowego rozwoju witamin oraz mikroelementów.

Oczywiście, najlepsze są sezonowe, polskie owoce – jabłka, gruszki, śliwki. Umiarkowany klimat nie pozwala jednak zapewnić świeżych, nie faszerowanych chemicznymi dodatkami owoców przez cały rok. Jak wtedy sobie radzić? Na sklepowych półkach znaleźć można wiele egzotycznych owoców, które pysznie smakują, ale też charakteryzują się bogactwem witamin i składników mineralnych:

- Opuncja – zawiera ogromną ilość witaminy C, wapń oraz fosfor. Charakteryzuje się pysznym, słodkim smakiem;

- Pomelo – największy przedstawiciel owoców cytrusowych, lekko cierpki smak (podobny do smaku grejpfrutów) zapewni orzeźwienie i sprawdza się jako składnik koktajli.

- Papaja – słodka, ma zdecydowany smak. Można jeść tylko dojrzałe owoce o lekko czerwonej skórce. Właściwościami i sposobem wykorzystania w kuchni przypomina melona.

- Kumkwat – bardzo ciekawy owoc, przypominający miniaturowe mandarynki lub pomarańcze. Porządnie wyszorowany może stanowić przekąskę, którą jemy w całości, razem ze skórką.

- Granat – jeden z najbardziej zdrowych owoców – jedzony na surowo, jako dodatek do sałatek, a także składnik wielu koktajli owocowych. Warto włączyć do codziennej diety.

- Figa – bogactwo magnezu, wapnia oraz cennych soli mineralnych. Najlepsza na surowo, z dodatkiem miodu, ale również jako dodatek do… kanapek. Doskonałe do pieczenia w towarzystwie mięs.

Warto zaprosić do swojej kuchni orientalne owoce. Doskonale uzupełniają codzienną dietę, a nam zapewnią zdrowie i energię do działania.

 

Czy warto jeść grzyby?

Grzybobranie to dobry czas, aby lepiej przyjrzeć się grzybom oraz ich wadom i zaletom. Jedni je uwielbiają, a inni obawiają się po nie sięgnąć.


Wartość odżywcza grzybów

Kontrowersje dotyczące wartości odżywczych grzybów są nadal aktualne. Niektórzy dietetycy twierdzą, że grzyby jedynie dostarczają potrawom smaku i aromatu. Są jednak tacy, którzy są przekonani o zdrowotnych walorach grzybów.

Grzyby składają się głównie z wody (nawet do 90%), dlatego są niskokaloryczne. Jednak należy pamiętać, że z powodu chityny są ciężkostrawne. Jeżeli chodzi o sole mineralne to grzyby dostarczają ich w raczej małych ilościach. Zależy to głównie od ściółki na jakiej rosną.

W grzybach można również znaleźć witaminy. Witamina A w największej ilości występuje w kurkach. Oprócz niej w grzybach możemy znaleźć także te z grupy B1 i B2. Inne witaminy występują w śladowych ilościach.


Grzyby źródłem białka

Sucha masa grzybów składa się z białka. Jego ilość zależy od gatunku i wieku rośliny. Najwięcej jest go w młodych grzybach, szczególnie pieczarkach. Badacze jednak spierają się w jakim stopniu ludzki organizm może to białko strawić. Niektórzy twierdzą, że nie jest ono pełnowartościowe, ale lepiej strawne niż to pochodzące z produktów roślinnych.

Konkurencją dla pieczarek stają się boczniaki, które zawierają kwas foliowy oraz B-D-glukan mający działanie przeciwnowotworowe.


Dla kogo grzyby?

Z powodu ciężkostrawności grzybów nie można podawać dzieciom poniżej 3 roku życia, a także osobom mającym problemy z układem pokarmowym. Pozostałym zaleca się ograniczenie ich spożycia i traktowanie raczej jako przysmak. Pamiętaj, że jeżeli planujesz grzybowy posiłek, nie dodawaj ciężkostrawnych dodatków np. fasoli.


Ostrożność przy zbieraniu grzybów

W czasie grzybobrania trzeba zachować szczególną ostrożność, ponieważ zjedzenie trującego egzemplarza może się skończyć nawet śmiercią.

Pamiętaj, aby zbierać tylko te grzyby, co do których masz pewność, że są jadalne. Przed spożyciem należy jeszcze raz dokładnie je obejrzeć.

Nie zbieraj grzybów do plastikowej torby i nie niszcz ściółki oraz grzybni. Warto pamiętać, że świeże zbiory należy zjeść jak najszybciej. Jeżeli masz za dużo grzybów nie przechowuj ich do następnego dnia, tylko ususz lub zamarynuj. Grzybów przeznaczonych do suszenia nie należy myć wodą, tylko oczyścić szczoteczką lub pędzlem.

 

Soczyste zdrowie - jabłka

Znane przysłowie mówi „Jedno jabłko z wieczora i nie trzeba doktora” i jest w tym wiele racji. Zawarte w jabłkach dobroczynne wartości odżywcze pomogą nam utrzymać zdrowie przez długie lata! Wiecie, co dobrego kryje się w najpopularniejszym owocu w Polsce?

Jabłka to przede wszystkim źródło witamin: C, z grupy B, beta karotenu, E, K, błonnika pokarmowego (zwłaszcza pektyn), kwercetyny, antyoksydantów i minerałów. Świetnie oczyszczają organizm, ponieważ zawarte w nich pektyny wiążą niektóre metale ciężkie (kobalt i ołów) w nierozpuszczalne sole, które są potem wydalane z organizmu. Z tego powodu jabłkami powinny zajadać się przede wszystkim te osoby, które w codziennej pracy mają kontakt z chemikaliami.

Działanie pektyn polega na tym, że usuwają z organizmu resztki pokarmów, regulują florę bakteryjną jelit i neutralizują substancje toksyczne. Dodatkowo obniżają wchłanianie złego cholesterolu, a dzięki temu skutecznie zapobiegają miażdżycy i chronią przed zawałem. Pektyny usprawniają perystaltykę jelit, tym samym działając przeciw zaparciom. Należy jednak pamiętać, że takie działanie mają tylko pektyny surowe – dlatego najlepiej podgryzajmy świeże jabłka w skórce.

O dziwo jabłka odkwaszają organizm, choć ich smak często jest właśnie kwaśny. Dzieje się tak, ponieważ owoce te zawierają bardzo dużo zasadowych soli mineralnych. Dodatkowo posiadają w sobie potas, który wraz z innymi elektrolitami reguluje gospodarkę wodną w organizmie i zwiększa napięcie mięśni.

Jabłka możemy dostać w sklepie przez cały rok, ale najsmaczniejsze owoce znajdziemy jesienią, gdy jest ich duży wybór i są wyjątkowo świeże. Nie przegapmy okazji, gdy są bardzo tanie i możemy przygotować z nich wiele smacznych przetworów na zimę!

Test obciążeń

Aktualne promocje

Chcesz umówić się do specjalisty Revitum?

Nasz serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Dowiedz się wiecej.

Zgadzam się